Zakopianka bez reklam?

Zakopianka

Zakopianka to słynna trasa z Krakowa do Zakopanego. Liczy 102 km. Wzdłuż tej trasy rozmieszczona jest prawie niemożliwa do policzenia liczba billboardów i reklam. Reklamują one usługi medyczne, hotele, serwisy samochodów, oferty sklepów wielkopowierzchniowych itp.

Reklamy przybierają różne formy, są to tradycyjne billboardy, ogromne tablice reklamowe, banery a nawet autorskie konstrukcje lokalnych mieszkańców.

Mnogość reklam w niektórych miejscach Zakopianki powoduje, że stają się one nieczytelne, szczególnie z pozycji kierowcy samochodu - nie jest on w stanie zapamiętać numerów telefonów, adresów stron www a nawet adresów pocztowych reklamowych miejsc. Poniższe zdjęcie zostało wykonane z pozycji kierowcy. Główny napis możemy przeczytać, ale i tak później osoby zainteresowane danym zabiegiem medycznym wyszukują w Internecie alternatywnych rozwiązań lub siedziby reklamowej firmy.

Wzdłuż Zakopianki pojawia się też mnóstwo nośników reklamowych bez reklamy. Zdecydowanie szpecą górskie krajobrazy, niekiedy nawet zasłaniają widok na pasmo Tatr.

Dojeżdżając do Krakowa uderza nas kolejna zmasowana liczba nośników reklamowych. Są one głównie umiejscowione na skrzyżowaniach. Najsłynniejszym przykładem jest Góra Borkowska (zdjęcie poniżej - widok od strony kierowcy).

Czy rzeczywiście kierowca lub pasażerowie są w stanie w krótkim czasie oczekiwania na zielone światło zapamiętać jakąś informację? Szczerzę wątpię.

Nadzieja - Montevideo

Montevideo (w jęz. hiszpańskim oznacza "widzę góry") to inicjatywa Województwa Małopolskiego i prawie wszystkich gmin (wzdłuż których położona jest Zakopianka) na poprawę odbioru krajobrazu poprzez zlikwidowanie szpecących nośników reklamowych.

"Projekt „Montevideo”, co w tłumaczeniu z języka hiszpańskiego oznacza „widzę góry”, to inicjatywa samorządu województwa małopolskiego, która ma zachęcić gminy położone wzdłuż Zakopianki do usunięcia zasłaniających krajobraz, szpecących reklam i billboardów, a także wprowadzenia odpowiednich przepisów regulujących zasady wieszania szyldów i montowania obiektów małej architektury." - czytamy na stronach Portalu Samorządowego.

Projekt poparło 11 z 13 gmin. Są to:

  • Mogilany
  • Myślenice (miasto i gmina)
  • Pcim,
  • Lubień,
  • Jordanów,
  • Rabka-Zdrój (miasto i gmina),
  • Raba Wyżna,
  • Nowy Targ (gmina wiejska),
  • Nowy Targ (miasto),
  • Poronin
  • i Zakopane.

Czekajmy zatem na kolejne decyzje i trzymamy kciuki za projekt Montevideo.

Link: Wyborcza.pl

Link: Franciszkańska3.pl

Link: Rmf.fm

 

About the Author

Leave a Comment